Δημήτρης Δαρκούδης (Αποκλειστική Συνέντευξη): Ο Έλληνας πίσω από τον εσωτερικό σχεδιασμό των σύγχρονων Škoda

Δημήτρης Δαρκούδης (Αποκλειστική Συνέντευξη): Ο Έλληνας πίσω από τον εσωτερικό σχεδιασμό των σύγχρονων Škoda

Δημήτρης Δαρκούδης (Αποκλειστική Συνέντευξη): Ο Έλληνας πίσω από τον εσωτερικό σχεδιασμό των σύγχρονων Škoda

📅13 March 2019, 11:12

Τον Δημήτρη Δαρκούδη ίσως δεν τον ξέρετε. Ξέρετε όμως  το έργο του. Γιατί ο Δημήτρης Δαρκούδης είναι σχεδιαστής αυτοκινήτων αρχικά στην Honda –για την οποία σχεδίασε, μεταξύ άλλων, το Honda OSM– και ήδη στην Škoda Auto, για την οποία έχει σχεδιάσει το εσωτερικό των Vision X & RS και του Scala και όπως μας λέει «μερικά από τα μελλοντικά μας αυτοκίνητα. Τα καλύτερα έρχονται…».

Μιλάμε για τα παιδικά του χρόνια, το πώς επηρέασε η Αρχιτεκτονική την καριέρα του, τις συμβουλές του προς του νέους για το ποια είναι η καλύτερη οδός για την επιτυχία και βεβαίως για τον σχεδιασμό των αυτοκινήτων.

Ο Δημήτρης Δαρκούδης, εργάζεται στο εργοστάσιο της Škoda στην Mlada Boleslav, αλλά ζει στην Πράγα και έτσι μετακινείται καθημερινά με το εταιρικό του Škoda Octavia.

Απολαύστε τον …

Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς, την εκπαίδευσή σας και το αντικείμενο εργασίας σας στη Škoda Auto.

Είμαι Αρχιτέκτων Μηχανικός. Αποφοίτησα από το τμήμα Αρχιτεκτονικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και ακολούθως έκανα μεταπτυχιακές σπουδές στο Σχεδιασμό Αυτοκινήτων στο Royal College of Art του Λονδίνου. 

Αυτή την περίοδο είμαι ένας από τους Επικεφαλής του Προγράμματος Εσωτερικού Σχεδιασμού των αυτοκινήτων της Škoda Auto και έχω την ευθύνη του εσωτερικού σχεδιασμού πολλών από τα αυτοκίνητά μας.

Στα καθήκοντά μου περιλαμβάνονται η διαμόρφωση των στρατηγικών σχεδιασμού της εταιρείας, η διοίκηση της ομάδας σχεδιασμού και η συνεργασία με το μηχανικό τμήμα ώστε από τα σχέδια να φτάσουμε στην υλοποίηση του αυτοκινήτου.

 

Με καταγωγή από την Ελλάδα, χώρα χωρίς ενεργή αυτοκινητοβιομηχανία, πώς καταφέρατε να εμπλακείτε στον σχεδιασμό αυτοκινήτων. Τί ήταν αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε με αυτό;

Skoda-Scala-2019-1280-37Ο Σχεδιασμός Αυτοκινήτων ήταν το όνειρό μου ήδη από τα χρόνια της εφηβείας. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου στην Αρχιτεκτονική, μπόρεσα να βρω πληροφορίες που οδήγησαν στις μεταπτυχιακές σπουδές στον Σχεδιασμό Αυτοκινήτων και αμέσως μετά την αποφοίτησή μου προσλήφθηκα, αρχικά μεν, από την Honda στη Γερμανία, ακολούθως δε από την Škoda Auto στην Τσεχία.

Υπήρξαν, βεβαίως, στιγμές κατά τις οποίες ένιωσα αβεβαιότητα για το αν θα επιτύχω στον στόχο μου. Σε αυτές τις στιγμές, οι φίλοι μου (ιδίως συμφοιτητές μου από την Αρχιτεκτονική) και η οικογένειά μου με έβαλαν και πάλι σε τροχιά. Εκείνη την εποχή, τη δεκαετία του 90, το δυσκολότερο πράγμα για κάποιον από τον Ελλάδα, χωρίς αυτοκινητοβιομηχανία, ήταν η εύρεση πληροφοριών. Πρόβλημα, που πλέον, λόγω του internet έχει ουσιαστικά εξαλειφθεί.

 

Πώς επηρέασαν τον τρόπο και τη σχεδιαστική σας φιλοσοφία οι προγενέστερες εμπειρίες σας; Σπουδάσατε Αρχιτεκτονική. Έχει επηρεάσει αυτή η γνώση τον τρόπο που σχεδιάζετε;

Skoda_Kodiaq_7Seater_1.4_FWD_12Δύο είναι τα κύρια συστατικά: Πρώτο, η διαίσθηση, η οποία πιστεύω είναι εγγενής. Δεύτερο, οι σπουδές μου στην Αρχιτεκτονική και η αλληλεπίδραση με τους συμφοιτητές μου, που μου έμαθαν τις γενικές αρχές σχεδιασμού. Μου έμαθαν να διακρίνω μεταξύ του προσωπικού γούστου και των πιο αντικειμενικών αρχών του σχεδιασμού. Όλα αυτά τα απέκτησα στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια των πανεπιστημιακών μου σπουδών.

 

Ποιος ή τί ήταν αυτό που σας επηρέασε περισσότερο στην μέχρι σήμερα δουλειά σας; Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο αυτοκίνητο που σας έκανε να “συνειδητοποιήσετε” ότι θέλετε να γίνετε σχεδιαστής αυτοκινήτων;

Πιστεύω ότι ήταν μία γραμμική διαδικασία που ξεκίνησε από τα παιδικά μου χρόνια. Από τα διαστημόπλοια της Lego τα οποία έφτιαχνα ως παιδί, προχώρησα στο να σκιτσάρω αυτοκίνητα στα εφηβικά μου χρόνια και ακολούθως να δουλεύω το σχέδιο ως κύρια επαγγελματική προοπτική. Άρα, τελικά θα έλεγα, ότι ήταν μάλλον τα διαστημόπλοια της Lego, παρά ένα συγκεκριμένο αυτοκίνητο που με έκαναν να θέλω να γίνω σχεδιαστής αυτοκινήτων (γέλια). Η ιδέα του δυναμισμού και της κίνησης, που έπαιρναν μορφή, ήταν αυτή που με σαγήνευσε.

 

 Ποιο αυτοκίνητο οδηγείτε σήμερα; 

Το εταιρικό μου αυτοκίνητο, το Octavia

 

Πιστεύετε ότι το εσωτερικό ενός αυτοκινήτου μπορεί να επηρεάσει την ψυχολογική διάθεση του οδηγού και των επιβατών του;

Ασφαλώς. Υπάρχουν μάλιστα μετρήσιμοι παράγοντες. Όπως, πχ το πόσο καλά οι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν το μικροκλίμα του εσωτερικού του αυτοκινήτου, τις αντανακλάσεις και άλλους παράγοντες άνεσης. Στην Škoda Auto είμαστε πολύ αυστηροί σε σχέση με αυτούς, γιατί αποτελούν ένα μεγάλο μέρος του DNA μας ως μίας φιλικής προς το χρήστη μάρκας.

 

Πώς αισθάνεστε ως μέλος της Škoda Auto, μια εταιρεία που έχει κάνει εντυπωσιακή πρόοδο τα τελευταία χρόνια;

VisionRS-02_ΟνόματαΠροσελήφθην λίγο πριν την έναρξη της μεγάλης αυτής επιτυχίας της Škoda και, έτσι, μπόρεσα να γίνω μάρτυρας (και, ελπίζω, να συνέβαλα στο βαθμό που μου αναλογεί) αυτής τη εντυπωσιακής ανάπτυξης. Αισθάνομαι περήφανος για αυτά που έχουμε, συλλογικά, πετύχει. Κλειδί στην επιτυχία μας είναι αναμφισβήτητα η καλή οργάνωση και το ομαδικό πνεύμα.

 

Υπάρχουν άλλοι Έλληνες στην ομάδα σας;

Μπορεί να μην υπάρχουν άλλοι Έλληνες στην άμεση ομάδα μου, ωστόσο είμαστε ένα πολυεθνικό και πολυπολιτισμικό σύνολο.

 

Πώς συνδυάζεται η τέχνη του σχεδιασμού με την ανάγκη αντιμετώπισης καθημερινών πρακτικών αναγκών; Πώς επηρεάζεται το σχέδιο των σύγχρονων αυτοκινήτων από την ανάγκη τήρησης κανόνων της ΕΕ;

Στην Škoda Auto δεν πιστεύουμε ότι ο καλός σχεδιασμός συγκρούεται με την πρακτικότητα. Ο κόσμος γνωρίζει ήδη από τα προϊόντα μας (όπως άλλωστε συμβαίνει και με άλλα προϊόντα εξαιρετικά αναγνωρίσιμων σημάτων π.χ. της Apple) ότι ο καλός σχεδιασμός βρίσκει πάντα τον τρόπο να ενσωματώνει τη λειτουργικότητα χωρίς να χρειαστεί να συγκρουστεί μαζί της.

Το ίδιο ισχύει και με τους πρόσφατους κανόνες της Ε.Ε. που μπορεί να επηρεάσουν τα αυτοκίνητα. Οι αλλαγές αυτές μπορεί να επηρεάσουν άλλες εταιρείες που έχουν πιο άκαμπτες σχεδιαστικές ταυτότητες, αλλά στην Škoda Auto με τη μακρά της παράδοση, θεωρούμε την ενσωμάτωση νέων κανόνων ως ευκαιρία ανάπτυξης και μεταμόρφωσης και όχι ως αδιέξοδο.

 

Ποιο θα λέγατε ότι είναι το πιο δύσκολο στο σχεδιασμό νέων αυτοκινήτων σε εταιρείες όπως η Škoda στις οποίες είστε περιορισμένος από τη χρήση των κοινών πλατφορμών της VAG;

Χρησιμοποιούμε θεωρητικά μοντέλα βασισμένα στις βασικές αξίες της Škoda ώστε να διατηρήσουμε τη σχεδιαστική μας ταυτότητα διακριτή από τις άλλες μάρκες του ομίλου και έτσι περιορίζουμε τα κοινά μέρη σε σημεία που δεν θα επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται ο χρήστης το προϊόν.

Για παράδειγμα, τα εσωτερικά των Škoda είναι πάντοτε συμμετρικά και δημοκρατικά –ένα σαφές νεύμα στη λειτουργική, οικογενειακή και φιλική προς τον χρήση εικόνα μας– σε αντίθεση με τις άλλες μάρκες μας που προωθούν μια διαφορετική εμπειρία στον χρήστη.

 

Ποιο είναι το αγαπημένο σας στάδιο κατά τον σχεδιασμό ενός αυτοκινήτου;

Δεν υπάρχει απλή απάντηση σε αυτό το ερώτημα, διότι στο τέλος της ημέρας, μπορεί να είμαστε περήφανοι για οποιαδήποτε στάδιο της διαδικασίας της δημιουργίας ενός αυτοκινήτου. Ένα σημείο που αξίζει να αναφερθεί –το οποίο και με εξέπληξε όταν ξεκίνησα ως σχεδιαστής εσωτερικού χώρου– είναι ότι η δημιουργική διαδικασία δεν είναι ατομική, αλλά πραγματική συλλογική εργασία.

 

Στο παρελθόν βλέπαμε ακραίες διαφορές τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό σχεδιασμό των διαφόρων αυτοκινήτων. Σήμερα φαίνεται ότι το σχέδιο ακολουθεί μια «κυρίαρχη σχεδιαστική άποψη». Τί πιστεύετε για αυτό;

Είναι αλήθεια, εξηγείται όμως εύκολα ακόμα και από την θεωρία του Δαρβίνου για τη Φυσική Εξέλιξη. Όσο προχωράμε στην εύρεση βελτιστοποιημένων λύσεων σε κοινά προβλήματα, οι μορφές αναπόφευκτα συγκλίνουν. Η δουλειά μας ως σχεδιαστές δεν είναι να αμφισβητούμε συνεχώς κάτι που είναι αποδεδειγμένο ότι δουλεύει, αλλά να διαφοροποιηθούμε όπου έχει νόημα.

 

Τώρα που η χρήση υπολογιστικών προγραμμάτων σχεδιασμού είναι τόσο συνηθισμένη, υπάρχει περιθώριο για τη δημιουργία φυσικών μοντέλων ή ακόμα και για σχέδια με το χέρι;

Φυσικά. Στην πράξη, δουλεύουμε και με αναλογικά και με ψηφιακά εργαλεία, διότι το ένα δεν αντικαθιστά αλλά μάλλον συμπληρώνει το άλλο. Εξάλλου και ο ψηφιακός σχεδιασμός είναι ακόμα χειρονακτική εργασία. Από την άλλη μεριά, η δημιουργία ψηφιακών μοντέλων χρησιμοποιείται για την εξοικονόμηση πόρων και χρόνου, αλλά στο τέλος χρειαζόμαστε φυσικά μοντέλα ώστε να «νοιώσουμε» το προϊόν.

Η εξέλιξη των τρισδιάστατων εργαλείων ψηφιακών μοντέλων, θα οδηγήσει αναπόφευκτα στο μερικό περιορισμό της ανάγκης για φυσικά μοντέλα στα διάφορα στάδια της ανάπτυξης, εγώ όμως είμαι υπέρ της αξιολόγησης του τελικού προϊόντος μέσω ενός φυσικού μοντέλου.

 

Μπορείτε να αναφέρετε κάποια αυτοκίνητα τα οποία οδηγούμε σήμερα στον σχεδιασμό των οποίων έχετε συμμετάσχει;

Skoda-Scala-2019-1280-0aΈχω δουλέψει σε τμήματα του εσωτερικού του Superb και του Kodiaq, καθώς και στο facelift του Rapid. Το πρώτο αυτοκίνητο, ο σχεδιασμός του οποίου έγινε υπό την καθοδήγησή μου είναι το νέο Scala.

 

Πώς αισθάνεστε όταν τα βλέπετε στο δρόμο;

Ασφαλώς και νοιώθω υπερήφανος όταν βλέπω ανθρώπους να χρησιμοποιούν αυτοκίνητα στο σχεδιασμό των οποίων έχω και εγώ δουλέψει, για άλλη μία φορά όμως θα τονίσω ότι ο Εσωτερικός Σχεδιασμός στην Škoda είναι συλλογική και όχι ατομική εργασία.

 

Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο αυτοκίνητο ο σχεδιασμός του οποίου σας έδωσε ιδιαίτερη ικανοποίηση;

Ναι, το νέο Scala. Αλλά επίσης και μερικά από τα μελλοντικά μας αυτοκίνητα. Τα καλύτερα έρχονται

Έχετε σχεδιάσει και το εξωτερικό (π.χ. Honda OSM 2008) και το εσωτερικό (e.g. Škoda Vision X & RS) αυτοκινήτων. Θα μπορούσατε να μας πείτε τις βασικές διαφορές μεταξύ του εξωτερικού και του εσωτερικού σχεδιασμού; Σε ποια από τις δύο περιπτώσεις αισθάνεστε ποιο ελεύθερος να εκφραστείτε; 

Είχα πάντα κοινό ενδιαφέρον και για τα δύο. Ο εξωτερικός σχεδιασμός είναι περισσότερο η δημιουργία μιας οντότητας, όπως ένα γλυπτό. Ο εσωτερικός σχεδιασμός μοιάζει περισσότερο με την αρχιτεκτονική, στην οποία πρέπει να αντιμετωπίσεις το γεγονός ότι το σχέδιο θα έχει μια εγγενή αφηρημένη ποιότητα.

Συνεπώς, στον εσωτερικό σχεδιασμό τα χρώματα και τα υλικά διαδραματίζουν σημαντικότερο ρόλο από ό,τι μόνο τα σχήματα. Θα έλεγα, ότι ο εξωτερικός σχεδιασμός ικανοποιεί περισσότερο την αρχική παρόρμηση, ενώ ο εσωτερικός τη γενικότερη αίσθηση.

 

Αν σας ζητούσαμε να ανακηρύξετε τα τρία ομορφότερα σύγχρονα και παλιά αυτοκίνητα (εκτός Škoda) με κριτήριο το εσωτερικό σχέδιο, ποια θα ήταν αυτά;

Ορισμένα από τα παλιά Citroen, όπως το CX ήταν πολύ εκφραστικά και φουτουριστικά. Από τα νέα θαυμάζω το προηγούμενο Audi A7 για την οπτική του ποιότητα. Είμαι επίσης εντυπωσιασμένος από το εσωτερικό του Peugeot 3008.

 

Αν σας ζητούσαμε να ανακηρύξετε τα τρία ομορφότερα παλιά αυτοκίνητα (εκτός Škoda) με κριτήριο το εξωτερικό σχέδιο, ποια θα ήταν αυτά;

Lancia Stratos Zero, Ferrari 456 GT, Alfa Romeo 33 Stradale.

 

Φαίνεται μία στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας προς την ηλεκτροκίνηση; Επιπλέον ζούμε σε μια εποχή ραγδαίας τεχνολογικής προόδου. Πώς πιστεύετε ότι αυτό θα επηρεάσει τον σχεδιασμό των μελλοντικών αυτοκινήτων;

Μέχρι σήμερα ξέρουμε ότι υπάρχουν τρεις παράγοντες που θα μεταμορφώσουν τη μορφή των αυτοκινήτων. Η ηλεκτροκίνηση, η αυτόνομη οδήγηση και οι κυκλοφοριακές συνθήκες στις μελλοντικές πόλεις. Με τόσο σημαντικές προκλήσεις, μπορούμε μετά βεβαιότητας να προβλέψουμε ότι τα αυτοκίνητα θα αλλάξουν δραματικά στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Εμείς στην Škoda σκεφτόμαστε περισσότερο συνολικά για τις συγκοινωνίες στο μέλλον, και όχι μόνο το αυτοκίνητο με την παραδοσιακή του μορφή.

 

Για πολλούς νέους Έλληνες, η επιτυχία σας είναι πηγή έμπνευσης. Τί θα θέλατε να τους πείτε;

Πιστεύω ότι υπάρχουν πολλοί επιτυχημένοι Έλληνες παντού στον κόσμο. Υπάρχουν τόσοι πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν μια επιτυχία, αλλά δεν νομίζω ότι το τόπος καταγωγής είναι ένας από αυτούς. Θα έλεγα, ότι η καλύτερη οδός προς την επιτυχία είναι να μην αμελούμε την εκπαίδευση και τη συνεχή ατομική πρόοδο. Όταν ήμουν μικρότερος δεν μπορούσα να δω καθαρά που θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω τα προσόντα και τις γνώσεις που αποκτούσα. Τελικά, κατέληξα να τα χρειαστώ όλα.

PLAY VIDEO>

Σας ευχαριστούμε για την αναγνωση

Σέργιος Μαναράκης και Ισμήνη Φαμπιάτου

Please follow and like us:
Share this article: